Asteroids, sun and earth

Duel: Er vi tilflyttere eller indfødte?

Hvordan opstod livet på Jorden? Det spørgsmål har plaget forskerne længe. To teorier er de mest accepterede: at livet kom hertil på kometer og meteorer, eller at livet er et resultat af kemi og tilfældigheder. Svaret er endnu usikkert, men forskerne ved, at det skal findes i rummet.

8. maj 2012 af Helle og Henrik Stub

I århundreder har forskere forsøgt at finde svaret på den måske største gåde af alle: Hvordan opstod livet?

Og selvom de har analyseret meteoritter og månesten og endda skabt aminosyrer i laboratoriet, er de stadig i tvivl om livet boblede frem af sig selv fra jordens oceaner eller kom hertil fra universet. Ingen ved nemlig, hvordan overgangen fra det livløse stof, som udgør planeter og stjerner, til liv er sket.

Sporene af det tidligste liv på jorden findes i dag kun i klodens allerældste klipper på bl.a. i Grønland og Australien. Men selv når forskerne stiller skarpt på de oldgamle klipper, er sporene efter det allertidligste liv få og ekstremt svære at tyde.

Da forskerne samtidig har fundet aminosyrer, som er livets byggesten, i meteoritter og i det kometstøv, som rumsonder har bragt tilbage til Jorden, kan livet teoretisk godt være kommet udefra.

Forskere fra NASA har endda for nylig fundet stofferne adenin og guanin i meteoritter. De udgør to af de fire baser, der danner den genetiske kode i dna.