Ekstra øje ser lyset

Firbenets tredje øje giver indblik i synets udvikling

1. september 2009

Evolutionsbiologer har længe undret sig over, hvordan hvirveldyrs meget komplekse øjne har udviklet sig fra tidligere tiders mere primitive øjne. Men nu giver nye studier af firbens såkaldte tredje øje indblik i øjets allertidligste udvikling. Mange krybdyr har lysfølsomme celler i huden, som kan reagere på lys og mørke, men hos firbenene er cellerne udviklet til et egentligt øje med linse og en slags nethinde. Det tredje øje sidder i panden midt mellem firbenets to almindelige øjne og hjælper dyret med at skelne mellem dag og nat. På den måde bliver det lettere for det vekselvarme firben at regulere sin kropsvarme på de rigtige tidspunkter. I firbenets tredje øje fandt forskerne to lysfølsomme proteiner, som også findes i pigmentet i hvirveldyrs avancerede øjne, og som reagerer på henholdsvis blåt og grønt lys. Desuden fandt man et såkaldt G-protein, som også findes i kammuslingers lysfølsomme celler. Da G-proteinet på den måde findes hos både hvirveldyr og hvirvelløse dyr, konkluderer forskerne, at den fjerne fælles forfader til de to dyregrupper sandsynligvis havde et primitivt øje, som minder en hel del om firbenets tredje øje.