Havis gav livet fodfæste på Jorden

Forskere har udviklet avancerede molekyler i isreaktor

1. september 2009

Et tysk forskerteam har skabt lange kæder af rna ud fra en blanding af gasarter og havis. Rna-molekyler regnes for en af de første spirer til liv, og tyskernes resultat sandsynliggør, at alt liv på Jorden er udsprunget af frossent havvand. Mod den mest gængse teori om, at liv skulle være opstået ud af en slags simrende ursuppe, taler, at høje temperaturer ganske vist fremmer molekylers vækst, men også fremmer deres opløsning. Derfor har man i de senere år skuet mod klodens allerkoldeste og tilsynelandende mest ugæstfri egne for at finde livets vugge. Og det har vist sig, at havis er noget nær den ideelle kuvøse for liv. En enkelt kubikmeter indeholder flere hundrede billioner små kanaler og hulrum, hvor forskellige gasarter langsomt har haft mulighed for at udvikle sig til simple molekyler, og isen har ydet god beskyttelse mod den farlige uv-stråling på den unge planet. Forskere har flere gange forsøgt at efterligne naturens trick i et laboratorium. Men kun i det tyske forsøg er det lykkedes at skabe tilstrækkeligt lange rna-strenge til, at det er sandsynligt, at de har kunnet udvikle sig videre til liv. Rna-strengene er endnu ikke selvreproducerende, og selv når de bliver det, er vejen fra rna over dna og proteiner til en fungerende levende celle meget lang.