Evolution 3/2006

Kan man virkelig tro på evolutionen?

Øjet bliver ofte holdt frem af stærkt religiøse mennesker som noget, evolutionen ikke kan forklare. Findes der et godt svar?

25. september 2014

Øjet hos pattedyr er et uhyre komplekst sanseorgan, og fjerner man en enkelt del, for eksempel hornhinden, vil det ikke fungere.

Men faktisk kan man finde alle de mellemformer, der skal til for at udvikle et funktionelt øje, i naturen hos både nulevende og uddøde dyr. Det har blandt andre den svenske biolog Dan-Erik Nilsson påvist.

Lysfølsomme celler advarer mod farer

Til en start vil en lille samling lysfølsomme celler på huden være en fordel for dyr, der lever på havbunden. Når lys aktiverer cellerne, mærker dyret, at det ligger frit fremme og er et let bytte. Og skulle en skygge fra en rovfisk falde på cellerne, kan dyret måske nå i sikkerhed.

Videre kan man forestille sig, at hvis cellerne synker ind i huden i en lomme, ligger de bedre beskyttet. Og hvis de tilsammen danner en halvkugle, vil dyret kunne afgøre, hvor skyggen kommer fra, alt efter hvilke celler der aktiveres.

En gennemsigtig hinde kan beskytte cellerne mod snavs, og hvis den også bryder lyset, kan lysfølsomheden øges.

Øjets udvikling

Hvert enkelt af disse trin er en forbedring af et allerede velfungerende system. Derfor kan man nemt forestille sig, at det ene har udviklet sig fra det andet via evolutionen helt frem til øjne som vores. Og dermed falder argumentet fra de religiøse kreationister til jorden.