Hen Q&A

Kom hønen før ægget?

Alle kender jo vendingen “Hvad kom først? Hønen eller ægget?” Har videnskaben noget svar på spørgsmålet?

29. september 2014

Ægget kom først

Ægget kom ubestrideligt før hønen. De allerførste æg eller æglignende strukturer kom sandsynligvis allerede sammen med de første flercellede dyr for en milliard år siden.

De første fugleæg blev lagt af de tidligste fugle langt senere, nemlig for 150-155 millioner år siden, men hønsefuglene kom endnu senere. Biologerne er usikre på, hvornår hønsefuglene opstod, men mener, at de første blev udviklet for omkring 70 millioner år siden, dvs. umiddelbart før dinosaurerne uddøde.

Moderne fugleæg

Selv de mest simple, nulevende, flercellede dyr, havsvampene, producerer æg i dag. Æg fra havsvampe, insekter og regnorme er dog helt anderledes opbygget end moderne fugleæg, som er udstyret med en fosterhinde.

Fuglene har fået deres æg i arv fra krybdyrene, som var de første dyr til at lægge æg på land for omkring 340 millioner år siden. I dag lægger høns og alle andre fugle derfor æg, hvor fosteret er omsluttet af en hinde.