Meteorites earth

Livets gnist blev antændt af Mars

Nye fund bestyrker teorien om, at livet blev kickstartet af Mars.

Læs artiklen: Livets gnist blev antændt af Mars

Læs om livets opståen – både om teorierne og forsøgene. Læs hele artiklen fra Illustreret Videnskab 8/2014:

Mars drejede på livets gashåndtag

Livet er enten opstået på Jorden eller kommet hertil fra rummet. Nye fund af boroxider i en Mars-meteorit bestyrker formodningen om, at livet på Jorden fik starthjælp udefra.

Den første arvemasse, som de tidligste organismer anvendte – rna – kunne sandsynligvis kun opstå med hjælp fra bl.a. boroxider.

Uden hjælpestofferne til at stabilisere molekylerne, ville stofferne ende som asfaltlignende substanser i stedet for byggesten til arvemasse. Men boroxiderne fandtes ikke på Jorden, da livet opstod for 3,5-4 mia. år siden.

Forskerne mener derfor, at Mars-meteoritter kan have haft en afgørende rolle i antændelsen af livets gnist.

Læs artiklen: Livets gnist blev antændt af Mars

Mange forskere mener, at livet opstod på Jorden. Andre er overbeviste om, at livet fik nødvendig starthjælp fra Mars. Nogle går skridtet videre og argumenterer for, at levende organismer tomlede til Jorden i en meteorit. Forsøg har for eksempel vist, at bakterier kan overleve store trykpåvirkninger svarende til dem, der opstår, når en meteorit brager ned i jordskorpen.

Læs hele artiklen fra Illustreret Videnskab 8/2014: