Green bacteria

Forskere genskaber livets trylleslag

På bare 219 døgn har forskere fået encellede alger til at blive til flercellede organismer i laboratoriet. Resultatet er vigtigt, fordi forskerne nu kan studere livets tigerspring på helt tæt hold.

19. maj 2014

Forskere har haft held med at genskabe et af de største spring, som livet nogensinde har gjort – nemlig at tage skridtet fra én celle til en flercellet organisme.

Det er evolutionsbiologer fra University of Minnesota, USA, der har haft held med at genskabe springet. De dyrkede algeceller og udvalgte dem, der naturligt klumpede sig sammen.

Efter 73 omgange med udvælgelse af sammenklumpede alger og dyrkning af dem, begyndte cellerne at opføre sig anderledes. Analyser viste, at algen var blevet flercellet.

Algen har samme reproduktionsstrategi som dyr

Algen sendte enkeltceller ud fra moderalgen for at reproducere sig, hvilket er den samme reproduktionsstrategi, som dyr har i dag.

I et andet forsøg med gær fandt forskerne også ud af, at nogle celler må ofre sig for sammenholdet og begå selvmord.

Læs artiklen: Forskere genskaber flercellet liv

Vil du vide mere om, hvordan livet blev flercellet i naturen og om, hvordan forskerne gennemførte algeforsøget? Vil du også vide mere om, hvorfor livet ofte formerer sig via enkelte celler og ikke store celleklumper? Så læs hele artiklen fra Illustreret Videnskab 9/2014.