Anomalicaris

De første rovdyr havde uhyre skarpt syn

Nyt fossilfund bekræfter teorien om, at øjet opstod i færdig form.

Selvom øjne er ekstremt komplekse, opstod de i fuldt færdig form tidligt i evolutionen under den såkaldt cambriske eksplosion, som begyndte for 545 millioner år siden. Det hævder evolutionsteorien.

Ifølge teorien kan avancerede organer nemlig opstå meget hurtigt, men hidtil har biologerne manglet det endelige bevis for teorien. Det gør de ikke længere, for nu har forskere fra University of New England i Australien fundet forsteninger af øjnene på det over en meter lange rovdyr Anomalicaris, som udgjorde toppen af fødekæden i havene for 500 millioner år siden.

Øje med 16.000 linser

Øjnene, der sad på stilke, var sammensatte lige som flueøjne. De rummede 16.000 linser, som gav den undersøiske jæger et uhyre skarpt syn. Til sammenligning indeholder øjnene hos en almindelig husflue blot 3200 linser, mens øjnene hos de fleste arter af myrer har under 1000 linser. De forstenede øjne blev fundet i den geologiske formation Emu Bay Shale i Australien.

Anomalicaris fossil eyes

Sammensatte øjne har sandsynligvis været udbredt blandt rovdyrene i den geologiske periode, der kaldes Cambrium. Forskere fra South Australian Museum i Adelaide har for nyligt fundet endnu ældre fossiler af øjne, som stammer fra et 515 millioner år gammelt, ukendt rovdyr.

Øjnene, der minder om dem hos nutidige rovfluer og guldsmede, er sammensat af 3000 linser. Man skal frem til tiden for omkring 400 millioner år siden, før der er fundet andre fossiler af øjne, som matcher øjnene hos dette urgamle rovdyr i synsevne og kompleksitet.

Fly close-up

Nye strategier for at overleve

Forskerne mener, at rovdyrene var en af de vigtigste drivkræfter bag dyrenes fantastiske udvikling under den cambriske eksplosion. Byttedyrene måtte hele tiden udvikle nye strategier for at overleve, hvilket blev besvaret med nye evner hos rovdyrene.

Den hurtige udvikling af komplekse øjne hos rovdyr kan have været en væsentlig drivkraft bag evolutionen i den periode, der var dyrelivets svar på big bang.