Black smokers

Video: Besøg livets krybbe

Kom med til bunden af Atlanterhavet, hvor livet ifølge ny forskning kan være opstået.

29. juli 2013 af Carsten Nymann

Livet på Jorden kan være opstået som følge af kemiske og geologiske processer på havbunden for fire milliarder år siden.

Sådan lyder en teori, hvis biokemi to biologer nu for første gang har været i stand til at udrede. Reelt betyder det, at forskerne har præsenteret verdens første gennemdokumenterede teori om livets oprindelse.

Ifølge forskerne tog livet sin begyndelse omkring søjlelignende strukturer, hvis efterkommere findes på bunden af Atlanterhavet den dag i dag i et område kaldet Lost City.

Se videoklip Animationen ovenfor beskriver forskernes teori om, hvordan livet kan være opstået på steder, der har været magen til Lost City.

I denne video besøger forskerne Lost City

Forskerne kom første gang på sporet af dybhavets mystiske og kemiske dyreliv, da de fandt de såkaldt black smokers for cirka 30 år siden. I videoen herunder kan du komme på tæt hold af de osende søjler.

Læs mere Læs mere om black smokers, Lost City og livets oprindelse i Illustreret Videnskabs store artikel, som du kan downloade nedenfor.