Woolly rhinoceros

Uldhåret næsehorn opstod i Tibet

Nyt fund: Et fossil af et uldhåret næsehorn på Den Tibetanske Højslette afslører, at de uldhårede næsehorn opstod, længe før istiderne begyndte.

Et fund af det hidtil ældste og mest primitive fossil af et uldhåret næsehorn på Den Tibetanske Højslette kaster nyt lys over, hvordan istidens giganter opstod. Næsehornet er 3,7 mio. år gammelt og dermed mere end 1 mio. år ældre end det hidtil ældste kendte fossil. Det afslører, at de uldhårede næsehorn opstod, længe før istiderne begyndte – formentlig på den kolde og barske højslette for foden af Himalaya.

I de sidste to millioner år har Jorden været præget af en række istider på hver cirka 100.000 år, hvoraf den seneste varede fra for 115.000 til for 11.500 år siden. Før istiderne begyndte at indtræffe, var klimaet i gennemsnit 3 °C varmere end i dag og absolut ikke et sted for de uldne næsehorn og mammutter, vi forbinder med istiden.

Men det tibetanske højland var en undtagelse: I over 4000 meters højde var der omtrent lige så koldt og barskt som i dag med en gennemsnitstemperatur på 0 °C og meget lave vintertemperaturer.

skull of a wooly rhinoceros

Tibet som rugekasse

Palæontologen Xiaoming Wang fra Natural History Museum of Los Angeles County, en af forskerne bag opdagelsen, peger på, at Tibet har fungeret som en rugekasse for det uldhårede næsehorn og måske andre istidsdyr.

Da de omgivende landområder kølede ned, kunne næsehornene vandre ned fra højlandet, som om en port blev åbnet. Herfra spredte de sig til resten af Asien og Europa.

Andre forskere påpeger, at teorien stemmer overens med dna-undersøgelser, der viser, at nulevende dyr kan stamme fra Tibet. Fx er den nordamerikanske steppebison beslægtet med den tibetanske yakokse.