Tulipan

Tulipandyr sugede føde til sig

For 505 millioner år siden levede der i Canada et dyr med en form som en tulipan.

24. oktober 2012

For cirka 505 millioner år siden var området Burgess Shale i British Columbia i Canada en havbund. Her levede et specielt dyr, der havde form som en tulipan. Dyret, Siphusauctum gregarium, var 20 cm højt og trivedes i større grupper med andre tulipandyr.

Forskere fra University of Toronto har fundet fossile rester af 65 individer, der har stået tæt samlet på havbunden. Her indtog de føde på en måde, som ikke er kendt fra noget andet dyr. Forskerne mener, at Siphusauctum gregarium spiste ved at filtrere vandet, som den har suget ind i det tulipanlignende bæger gennem en række små huller. Bægeret, eller dyrets hoved, har også rummet dets tarmsystem, hvor småpartikler fra vandet er havnet og blevet fordøjet.

Forskerne så de første fossiler af Siphusauctum gregarium i 1983, men først for nylig har de fundet fossiler, som har givet svar på dyrets specielle udseende og ikke mindst dets spisemåde.