fossils together

Unikt fossil: Umage par fanget i dødens favntag

Ny type 3D-skanninger af en sydafrikansk klippe afslører to 250 millioner år gamle fossiler i tæt omfavnelse.

Et højst umage par gik for 250 millioner år siden tæt sammenslynget i døden. En kvæstet padde og et pattedyrlignende krybdyr opholdt sig på samme tid i en underjordisk hule, som pludselig blev oversvømmet.

Begge dyr mistede livet, men takket være et internationalt forskerhold fra Sydafrika, Australien og Frankrig er dyrene nu fundet igen i et snapshot fra det øjeblik, da de brat endte deres dage.

3D-skannede en klippe

I klippeaflejringer i Karoobassinet i Sydafrika har forskere gennem tiden fundet et væld af huler med forstenede dyr. De gjorde det opsigtsvækkende fund under det seneste forsøg på at analysere disse fossiler.

Med avanceret røntgenteknologi 3D-skannede forskerne en klippe, og først opdagede de en velbevaret Thrinaxodon, som tilhører gruppen af cynodonter – forløberne for de nulevende pattedyr. Til forskernes store overraskelse viste klippen sig at gemme på endnu en hemmelighed i skikkelse af en for længst uddød padde, en såkaldt Broomistega.

Den salamanderlignende padde havde brækket sine ribben og søgte formentlig på grund af sit svækkede helbred ly i hulen hos det pattedyrlignende krybdyr. Ifølge forskerne befandt den kødædende Thrinaxodon sig sandsynligvis i en dvalelignende tilstand og bemærkede derfor ikke den ubudne gæst, som slap for at blive jaget ud igen.

Vincent Fernandez

Palæontolog Vincent Fernandez fra Institut for evolutionærstudier på Wits University i Sydafrika var forbløffet, da han studerede skanningerne: “Den største overraskelse fik vi, da vi på billederne opdagede endnu et tandsæt, som var fuldstændigt anderledes end hos det pattedyrlignende reptil,” siger han.