Paisley cave

Afføring giver clovisfolket dødsstødet

Sammen med flere andre fund viser noget fossil afføring fra nogle klippehuler i USA et helt nyt billede af Amerikas første befolkning.

Da arkæologen Dennis Jenkins i 2002 finder fossil menneskeafføring i nogle klippehuler nær byen Paisley i Oregon, har han ingen anelse om, at afføringen vil ændre den amerikanske historie for altid.

Sammen med den danske evolutionsbiolog Eske Willerslev kortlægger han afføringens arvemateriale og når frem til, at afføringen er mindst 14.300 år gammel. Fundet er hermed ældre end de tidligste clovisfund og ændrer altså indvandringsbilledet fuldstændigt. ikke alene er Amerika indtaget tidligere end hidtil antaget, det er formentlig også sket i flere bølger.

Flere ældre amerikanske arkæologer, som havde gjort karriere på clovisteorien, satte dog spørgsmåltegn ved forskningen. De mente afføringen stammede fra dyr, og at det menneskelige dna stammede fra indianere, som kom til hulerne senere. Forskerne vendte derfor tilbage til hulerne i 2009. Her tog de iført sterile heldragter 150 nye afføringsprøver og kortlagde hver en millimeter af hulebunden.

Prøverne viste dog det samme, og da forskerne samtidig fandt pilespidser fra et andet folk, var konklusionen klar; Clovisfolket var ikke de første amerikanere.

Hør arkæologen Dennis Jenkins fortælle om den fossile afføring:

Læs hele artiklen fra magasinet

Klik på Download-knappen herunder.