Derfor var sex med neandertalere vigtigt

Så vigtig var sex med uddød menneskeart

Analyser afslører, at det moderne menneske parrede sig med neandertalere og deres søsterart ved navn denisova. Særligt neandertalgenerne har sat spor i det europæiske folk

31. marts 2016 af Sarah Stilling Skrivergaard

For Homo sapiens var det tilsyneladende ikke spændende nok kun at have sex med sin egen art.

For det moderne menneskerne fik nemlig afkom med den tætbyggede neandertaler for 40-80.000 år siden på grænsen til det afrikanske kontinent.

Og parringen med den uddøde menneskeart var en overlevelsesstrategi, som i dag har en særlig betydning for din krop.

Neandertalere

• Homo neanderthalensis levede for 350.000 til 25.000 år siden hovedsageligt i Europa, men også dele af Asien. Til en sammenligning har Homo sapiens levet i 200.000 år og spredte sig fra Afrika til andre kontinenter.
  • Neandertalere havde kraftige knogler, de havde større muskelmasse end os og vejede på trods af en ringere højde i gennemsnit 25 procent mere end nutidsmennesket. Hjernen vejde i gennemsnit 1,45 liter mod vores beskedne 1,34 liter. Også øjnene var større, hvorfor de formentlig har haft et bedre syn end vores.

Neandertalere gav stærkt immunforsvar

Genetiske kortlægninger har afsløret, at ikke-afrikanere har mellem 1,5 til fire procent neandertaler i sig.

Neandertalerne kan blandt andet spores i 200 gener i immunsystemet, hvilket har givet os et værn imod sygdomme.

Da de første mennesker udvandrede fra Afrika, bar de rundt på gener, som var tilpasset det afrikanske kontinent.

Efterhånden som menneskerne bredte sig op igennem Europa og til Asien, stødte de på sygdomme, som deres immunforsvar ikke var i stand til at håndtere – og derfor var parringen med neandertaleren afgørende for, at mennesket kunne holde til klimaet og omgivelserne.

Det har du også fra neandertalere:

• Keratingener– som kan have medvirket til at give os tykkere hud.

• Dannelse af hudceller – asiater bærer et neandertalspor, der regulerer dannelsen af celler i overhuden.

• UV-beskyttelse – blandt asiater findes der spor fra neandertaleren i 18 gener, der bekytter mod UV-stråler.

Flere sex-partnere end neandertalere

Forskere har også fundet ud af, at både mennesker og neandertalere har parret sig med en menneskeart ved navn denisova, som blev opdaget i 2010. Blandt andet viser et nyt studie, at mennesker fra blandt andet det sydlige Asien og Oceanien har arvemasse fra denisovaen i sig.

Læs mere om menneskets parring med neandertaleren her.

Klik på billedet for at se det i stort.