Homo-slægten Lucy

Hils på dine forfædre - fra Lucy til Homo Sapiens

Det 3 millioner år gamle abemenneske Lucy er måske din stammoder. Mød Lucy, neandertaleren, Homo erectus, hobbit-mennesket og andre af dine forfædre i vores familiealbum over Homo-slægten.

23. september 2015

Lucy er mor til Homo-slægten

Lucy, et abemenneske af arten Australopithecus afarensis, er lige nu forskernes bedste bud på Homo-slægtens forfader. Lucys art levede for 3,2 millioner år siden og med tiden levede flere arter fra Homo-slægten side om side.

Ifølge flere nyere fund tyder alt på, at forskellene mellem menneskearterne er små og få. Selvom alle medlemmer af menneskets slægt grundlæggende har de samme evner, er de blevet finpudset gennem årene. Og med tiden har vi fået flere dødelige våben, tøj på kroppen og et veludviklet sprog.

Homo-slægten i billeder

Klik dig igennem galleriet ovenfor og mød nogle af dine forfædre fra Homo-slægten. Fra Lucy over Homo erectus og neandertalerne til nutidens Homo sapiens.

Fotos: Kennis & Kennis Reconstructions

Du kan også gå på opdagelse i det interaktive verdenskort over menneskeslægtens udvikling her.

THE MISSING LINK

En 2,8 millioner år gammel underkæbe med fem tænder rummer træk fra både abemennesker og mennesker.

Den nyfundne kæbe er det ældste spor efter mennesker og er dermed forskernes bedste bud på the missing link - fossilet der binder de sidste abemennesker og de første mennesker sammen.

Alder: 2,8 millioner år Art: Ukendt art af Homo