Blombos cave

Her var vore forfædre kreative

Forskere har udgravet menneskets ældste kunstværksted ved Cape Town i Sydafrika.

I en berømt hule kaldet Blomboshulen i Sydafrika har arkæologer udgravet, hvad der formentlig kan betegnes som verdens ældste kunstværksted. I 100.000 år gamle jordlag har de fundet skålformede konkylier fyldt med rester af vores tidlige forfædres maling – røde og gule okkerpigmenter – sammen med stenmortere og knoglespatler til at knuse og blande okkeren.

Forskerne mener, at malingen har været brugt til at dekorere kroppen. Fundet vidner om, at vores forfædre havde udviklet avanceret symbolsk tænkning for mindst 100.000 år siden – eller 20.000-30.000 år tidligere end hidtil antaget.

Professor Christopher Henshilwood fra universiteterne i Bergen i Norge og Witwatersrand i Sydafrika fandt levnene af kunstværkstedet i 2008 og har sammen med kolleger brugt tre år på at analysere dem.

Christopher Henshilwood

Der er tale om to store konkylier, og da de andre genstande ligger inden i konkylierne, er forskerne overbevist om, at de hører sammen som et værktøjssæt. En kemisk analyse af malingen afslører, at okkeren er opblandet med både fedt fra knoglemarv, knust knogle, kul og en uidentificeret væske.

I mikroskopet kan forskerne endda se slidspor fra sandkorn, som en finger har trukket hen over bunden af skallen. Jordlaget, som værktøjssættet lå i, er tomt for spor efter mad, der ellers findes i andre lag i hulen, og forskerne mener derfor, at menneskene ikke boede i hulen, men kun brugte den som værksted.

Cockel shells with paint

Den udbredte teori har været, at det moderne menneske opstod i en “kreativ eksplosion” for 75.000 år siden, men det nye fund antyder snarere, at det moderne menneske opstod i en mere gradvis udvikling. Samtidig peger værktøjssættet sammen med flere tidligere fund på, at menneskets “vugge” måske ikke stod i Østafrika, som forskerne hidtil har troet, men derimod i Sydafrika.