Hvor længe har vi gået med tøj?

Så vidt jeg ved, er mennesket den eneste art, der bruger tøj. Men hvor længe har vi gjort det?

1. september 2009

Ny forskning tyder på, at de første mennesker klædte sig på for cirka 70.000 år siden. Det er et forskerhold fra Leipzigs universitet, der har foretaget tidsbestemmelsen ved hjælp af lus! Mennesker er vært for både hoved- og kropslus. Kropslus bor i tøjet og er dermed kommet til som art, da tøj blev almindeligt. Ved at sammenligne dna fra de to typer lus har forskerne kunnet anslå, hvornår kropslus skilte sig ud, og det viser sig altså at være sket for omkring 70.000 år siden. Der er en betydelig usikkerhed på angivelsen, men ikke desto mindre passer den smukt med det tidspunkt, hvor man mener, at det moderne menneske udvandrede fra Afrika. Ifølge arkæologiske vidnesbyrd skete det for mellem 50.000 og 100.000 år siden, og det er meget naturligt, at tilpasningen til nye og koldere miljøer har krævet, at mennesker begyndte at bruge tøj. I starten har der uden tvivl været tale om dyrehuder, mens mere avanceret beklædning er kommet til senere. De ældste kendte nåle er 40.000 år gamle.