Hvordan så Eva ud?

Forskerne mener, at vi alle nedstammer fra en fælles urmoder. Lignede hun mennesker i dag?

1. september 2009

Genetikerne har rekonstrueret et stamtræ for alle Jordens folk ved at studere arvemassen i cellernes kraftværker, mitokondrierne. Det særlige er, at de kun videregives til børnene fra moderen. Stamtræet viser sig at have de længste grene i Afrika, hvilket betyder, at vores stammoder var afrikaner. Forskerne har givet hende kælenavnet Eva. Hvordan Eva så ud, kan man naturligvis ikke vide, men forskerne kan få en idé om det ved at studere knogler fra tidlige mennesker. Syd for Nazaret i Israel fandt man i 1969 de ældste kendte skeletter af anatomisk moderne mennesker. De er omkring 100.000 år gamle og er måske nogle af de første moderne udvandrere fra Afrika. Ud fra disse knogler har skulptøren Richard Neave, der mest har arbejdet med at rekonstruere ansigter i politisager, modelleret et ansigt. Neave siger selv, at hans model af Eva i det store hele er nøjagtigt. For eksempel er det let at afgøre, om øjnene var skrå eller læberne fremspringende. Derimod er ørernes og næsetippens form samt hår- og hudfarve baseret på gætteri.