Neandertaler med grønne lyster

Neandertalerne spiste grønt

En neandertaler gnavede ikke bare ben og slugte store mængder kød, som man hidtil har antaget. Forskere har fundet spor af knolde, bær og nødder i 50.000 år gammel afsløring fra fortidsmenneskerne.

4. november 2014

Neandertaler-afføring afslører grønne madvaner

Knoglerester fra rensdyr og mammutter er fundet i stort tal på neandertaleres bopladser. Forskerne har derfor hidtil troet, at neandertalerne kun spiste kød.

Nu afslører 50.000 år gammel, forstenet afføring en mere varieret kost. Afføringen er fundet i et ildsted i El Salt i det sydlige Spanien.

Analyser af fem forskellige forsteninger viser spor af fedtstoffer fra kød i store mængder, men også af enkelte plantestoffer. Ud fra pollenanalyser mener forskerne, at knolde, bær og nødder kan have stået på neandertalernes menu.

Neandertaler-kultur overrasker