Cave painting spain

Neandertaler bag hulemaleri

Stenalderfolket lavede hulemalerier langt tidligere end hidtil antaget. Forskere har fundet nogle der er mindst 40.000 år gamle.

22. november 2012

Stenalderfolk satte håndaftryk og malede røde cirkler og køllelignende streger på hulevægge i Europa, længe før forskerne hidtil har troet. I nogle tilfælde er hulemalerierne mindst 40.000 år gamle.

Bag opdagelsen står et britisk-spansk forskerhold, som har benyttet nye dateringsmetoder på 50 prøver fra 11 huler i det nordvestlige Spanien inkl. den berømte Altamirahule. I hulerne opbygges naturligt en tynd kalkskorpe oven på malerierne, og ved at bestemme forholdet mellem to atomer – radioaktiv uran og dens henfaldsprodukt, thorium – fandt forskerne en minimumsalder på maleriet, der gemmer sig under kalken.

Fundet åbner for den kontroversielle teori, at malerier var en del af neandertalernes kulturelle palet, og at de derfor var klogere end antaget. Ifølge forskerne er det nok mere sandsynligt, at de er malet af moderne mennesker kort efter deres ankomst til Europa for ca. 45.000 år siden.