Whistle of bone

Vi spillede på fløjte for 43.000 år siden

Fløjter fra aurignacien-kulturen er blevet 8000 år ældre.

24. oktober 2012

Allerede for 42.000 til 43.000 år siden spillede det tidlige moderne menneske på fløjter, som var skåret ud i ben.

Det konkluderer en gruppe forskere ledet af professor Nicholas Conard fra Eberhard Karls Universität Tübingen i Tyskland. Forskerne har analyseret nogle benfløjter, der er fundet i hulesystemet Geißenklösterle i de svabiske alper i Sydtyskland.

Fløjterne stammer fra aurignacien-kulturen og er fremstillet af knogler fra fugle og elfenben fra en mammut. De blev fundet i 2008 og dateret til at være ca. 35.000 år gamle og dermed verdens ældste musikinstrumenter. Nu har nye analysemetoder imidlertid vist, at fløjterne er syv til otte tusind år ældre – altså ca. 43.000 år gamle.

Med den nye datering er det blevet nemmere for forskerne at danne en tidslinje for perioden, hvor det moderne menneske udkonkurrerede neandertalerne.

Hidtil har forskerne ment, at aurignacien-kulturen for ca. 40.000 år siden bevægede sig op ad Donau-floden efter en ekstremt kold periode i Europa. Men dateringen af fløjterne viser, at aurignacien-kulturen var nået frem til hulerne flere tusind år før, hvor klimaet var langt mildere.

Vandringen skete altså ikke som en konsekvens af den ekstreme kulde, hvilket er vigtigt for forskerne i forsøget på at forstå kulturen.

Nicholas John Conard

...er en amerikansk antropolog og kemiker. Han forsker blandt andet i neandertalere og det moderne menneske samt præhistorisk kunst på Universität Tübingen i Tyskland.