Sneleopard

Fossil af verdens ældste kat fundet

Fundet af verdens hidtil ældste fossil af en stor kat bekræfter teorien om, at katten stammer fra Asien.

Forskere finder fossil af stor kat i Himalaya

I de snedækkede Himalayabjerge har forskere fra Kina og USA fundet verdens hidtil ældste fossil af en stor kat.

Fossilet, et velbevaret kranie, stammer fra en fire-seks millioner år gammel slægtning til den udryddelsestruede sneleopard, og hvad der er nok så opsigtsvækkende: Fundet støtter teorien om, at de store katte spredte sig fra Asien til resten af verden og ikke fra Afrika, sådan som nogle biologer mener.

Kattenes forfader opstod i Asien

Ved hjælp af dna-prøver tegnede forskere tilbage i 2006 et stamtræ over kattedyrene, og forskningsprojektet afslørede, at kattenes forfader opstod i Asien for knap 11 millioner år siden.

Men i mangel af fossiler har denne teori været omdiskuteret, og først med fundet af fossilet i Himalaya har forskerne fået et håndfast bevis.

Det næstældste fossil stammer fra Tanzania

Det hidtil ældste fossil fra en stor kat stammer fra Tanzania i Afrika og er blot omkring 3,6 millioner år gammelt.

Den store kat fra Himalaya tilhører en uddød art, som forskerne har døbt Panthera blytheae. Dyret mindede om sneleoparden, men var langt mindre og vejede formentlig kun ca. 20 kg.

Kraniet placerer arten i Panthera-slægten, der skilte sig først ud på kattenes stamtræ.

Katteforfader levede i Tibet

Det nyopdagede fossil, der består af kraniedele, er fundet i det afsides Zandaområde i det sydvestlige Tibet. Fossilet er en halv million år ældre end det hidtil ældste, der er udgravet i Tanzania.