FRIVILLIG MUMIE

Den uhelbredeligt syge taxachauffør Alan Billis meldte sig til at blive mumificeret efter sin død.

© Ritzau / PA

Taxachauffør optrevler mumiens hemmelighed – med sin egen krop

Den engelske taxachauffør Alan Billis gav forskerne en vigtig brik i puslespillet om oldtidens korrekte mumificeringsteknik, da han donerede sin krop til et usædvanligt eksperiment.

19. december 2017 af Else Christensen

Før sin død gav den uhelbredeligt syge taxachauffør Alan Billis fra den engelske by Torquay forskerne et usædvanligt løfte; når han gik bort måtte de balsamere hans krop som en egyptisk mumie.

>> Se dokumentaren om Alans sidste rejse her.

Billis' tilsagn kom som svar på en avisannonce, indrykket af kemikeren Stephen Buckley fra Yorks University. Buckley søgte en person, der var villig til at donere sit legeme til det praktiske eksperiment.

Straks efter Billis' død i januar 2011 gik patologerne i gang med processen, der varede i flere måneder.

Sådan blev Alan balsameret:

>> Kan du ikke få nok af Egypten? Tag med ILLUSTRERET VIDENSKAB på den ultimative VIP-rejse til faraoernes rige

Den præcise mumieopskrift gik tabt

Eksperimentet skulle hjælpe videnskaben med at afklare, hvordan oldtiens egyptere kunne balsamere mumier, så de holdt sig i tusinder af år.

Opskriften på balsameringen har i store træk været kendt, siden den græske forfatter Herodot i 450 f. Kr. beskrev processen. Mange detaljer er dog gået tabt.

Til uklarhederne hører balsamørernes brug af natron, en saltblanding af natriumkarbonat, bikarbonat, natriumsulfat og klorid, som findes i store mængder i blandt andet Wadi El Natrun, Natrondalen, i den nordlige del af Egypten.Herodot skriver, at kroppen blev ”lagt i natron” og ”dækket over det hele”, hvilket længe fik forskere til at mene, at kroppen blev dækket af den tørre, ubearbejdede natron og derved udtørret.

Alans tørre krop skal give forskerne svar

Under en røntgentfotografering af en mumie opdagede Stephen Buckley imidlertid saltaflejringer i mumiens væv. Aflejringerne ville ikke kunne opstå ved brugen af tør natron, men kun, hvis kroppen havde været nedsænket i en natronopløsning.

For at afprøve sin teori balsamerede Buckley smågrise hjemme i sit skur og efter adskillige kemiske prøver kunne han konstatere, at lagen afsatte den form for saltdepoter, som han havde set på røntgenbillederne.

Om metoden anvendt på Billis virker, vil tiden vise. Mumien bliver nu opbevaret på Gordon´s Museum under King´s College i London. Her vil forskere gennem røntgenfotograferinger og prøver løbende holde øje med dens tilstand.

Se dokumentaren om Alan:

"Det er en skam, jeg ikke selv er her til at se den. Jeg er ret vild med dokumentarer," siger Alan et sted i den prisbelønnede film "Mummifying Alan: Egypt's Last Secret" om hans spektakulære sidste rejse.

Du kan se dokumentaren på vores nye streamingtjeneste:

>> WWW.DOCMA.DK