nb_u13 Richard III

Død konge på sidste turne

Englands konge Richard 3. drog i denne uge på en fem dage lang hyldest-rejse rundt i landet. Eneste bet er, at han døde for 530 år siden.

25. marts 2015 af Carsten Nymann

Den 22. august 1485 blev Englands daværende konge, Richard 3., brutalt nedslagtet på slagmarken og i al hast kastet i et hul i jorden. Anonym og lemlæstet.

Først i 2012 fandt arkæologer liget efter den besejrede konge, og i denne uge – 530 år efter hans død – blev Richard 3. så hyldet ved en fem dage lang begravelsesceremoni.

En Jaguar-ligvogn bragte kongens jordiske rester rundt i det engelske landskab, før han torsdag endelig blev stedt til hvile i katedralen i Leicester.

Richard 3. begravet af efterkommer

Æresgæster ved en af de mere usædvanlige royale begravelser i Storbritanniens historie var de forskere, som har fundet og identificeret Richards jordiske rester.

Kisten, som den tidligere regent blev begravet i, var udført i egetræ og bygget af den canadiske snedker Michael Ibsen, som er efterkommer af Richard, og hvis dna har været brugt ved identifikationen.

Få hele historien om Richard 3.

Avanceret teknik som dna-analyser, massespektrometri, ansigtsgenkendelse og en ny type jordprøver har været i brug for at klarlægge den detroniserede konges skæbne: