Plimsoll

Plimsoll redder skibe fra at synke

19. september 2013 af Hans Henrik Fafner

Plimsoll forhindrer overlast

Ordet plimsoller forbinder vi normalt med et ældgammelt skib, der når som helst kan gå ned med mus og mænd. Men i princippet kan en plimsoller ligeså godt være et topmoderne fartøj, der netop er leveret fra klodens bedste skibsværft. For plimsoll er i virkeligheden navnet på et mærke, som igen har forbindelse til en art måleenhed.

Det hele kommer af Samuel Plimsoll (1824-98), som var medlem af det britiske parlament. Han så med bekymring på de mange skibe, der gik tabt på verdenshavene, fordi de var lastet for tungt. Så i 1878 fik han indført en lov, der satte en øvre grænse for, hvor meget et skib måtte laste. Midtskibs på både styrbords og bagbords side skulle der herefter sidde et mærke bestående af en cirkel med en vandret streg igennem.

Mærket skal være synligt

Dette kom til at hedde plimsollmærket, og kendes også som skibets vandlinje. Når et skib forlader havnen skal dette mærke være synligt, for er det under vand er skibet lastet for tungt, og må derfor være en plimsoller.

Af dette opstod begrebet dødvægt. Det er ikke en decideret måleenhed, men et tal for den samlede vægt af last, vand, brændstof, besætning og passagerer, som det enkelte fartøj har lov til at have om bord for at være sødygtigt.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

FÅ ILLUSTRERET VIDENSKABS NYHEDSBREV

Du får dit gratis særtillæg, Vores Ekstreme Hjerne, til download, straks du har tilmeldt dig nyhedsbrevet.

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: