Pompeji - Skanninger afslører nyt om Vesuvs ofre

3D-skanninger afslører nyt om Vesuvs vulkanofre

Nye undersøgelser viser, at døden havde flere årsager for ofrene i Pompeji og Herculaneum: De døde ikke bare af giftgasser, men også af hovedlæsioner, da Vesuv eksploderede i en sky af ild og aske i år 79 e.Kr.

For knap 2000 år siden eksploderede Vesuv i et gigantisk vulkanudbrud, der begravede byerne Pompeji og Herculaneum under et tykt lag aske. Og nu er italienske forskere i fuld gang med at skanne 86 af ofrene fra Pompeji.

Skanningerne skal opklare dødsårsagen for udbruddets ofre.

Bygninger i Pompeji styrtede sammen

Hidtil har arkæologerne arbejdet ud fra teorien om, at folk blev kvalt af giftige gasser fra udbruddet, men den nye 3D-røntgenteknologi har nu afsløret, at adskillige i stedet døde af kraniebrud. De voldsomme skader er forårsaget af bygninger, der styrtede ned over dem.

CT-skanningerne er røntgenskanninger i 3D, og med denne metode behøver forskerne ikke at ødelægge de størknede skjolde af aske og gips omkring ofrene – og dermed risikere at beskadige skeletterne.

Efter udbruddet størknede asken om ofrenes kroppe, og på den måde blev formen på kroppen og skelettet bevaret.

Forskerne kan se hele skelettet på skanningsbillederne og udpege, om der er brud på ofrenes knogler.

Katastrofen fra Pompeji kan gentage sig

Millionbyen Napoli ligger i samme afstand fra Vesuv, som Pompeji gjorde. Eksperter advarer om, at risikoen for, at katastrofen gentager sig, stiger dag for dag. Læs mere i artiklen:

et smil fra pompeji

En tilsat kontrastfarve under skanningen gør kraniet liv­agtigt med både hud, muskler og hvide tænder.