Einstein USA 1950

Einstein forandrede verden

Hvilket naturvidenskabelige gennembrud er det største gennem tiderne? Vi har valgt, men er du enig? Læs om vinderen - og stem selv.

Intet bevæger sig hurtigere end lyset, rummet krummer omkring alle ting med masse, og tiden går langsommere for en person, der bevæger sig, end for en person, der står stille. Det er nogle af de opsigtsvækkende forudsigelser fra Albert Einsteins specielle relativitetsteori (fra 1905) og den generelle relativitetsteori (1915).

Begge teorier revolutionerede naturvidenskaben. Einstein gjorde endeligt op med forestillingen om, at elektromagnetisk stråling som fx lys og radiobølger har brug for en æter at udbrede sig i, og han løste gåden om den fotoelektriske effekt, hvor kun lys med bestemte bølgelængder kan løsrive elektroner fra en metalplade. Endelig formulerede han verdens nok mest berømte formel, E = mc2, som beskriver, hvordan energi og masse er to sider af samme sag.

Bomben springer Omkring 30 år senere var Einstein selv med til at udnytte dette til at omdanne en lille smule masse til en meget stor mængde energi i de to atombomber, der blev kastet over Hiroshima og Nagasaki i slutningen af anden verdenskrig.