Einstein & oppenheimer

Quiz: 10 geniale videnskabsmænd

Hvad var Albert Einsteins arbejde? Var Darwin søsyg? Test din viden om 10 af historiens geniale videnskabsmænd.

5. september 2011 af Lars Thomas

Få mere ud af din quiz

Du får mest ud af vores quizzer, hvis du registrerer dig som bruger af sitet og er logget ind, inden du går i gang. Det er helt gratis at oprette en profil, og du gør det her: Log ind/opret profil

Hvis du oplever tekniske problemer med vores quiz, vil vi meget gerne høre om det. Du kan kontakte os her: Kontakt os

I 1905 offentliggjorde Albert Einstein fire afhandlinger, der kom til at revolutionere fysikken. Mærkeligt nok arbejdede han ikke på et universitet eller et laboratorium på dette tidspunkt. Hvad lavede han så?
Den engelske naturforsker Charles Darwins teori om ”Arternes Oprindelse” regnes for en af zoologiens mest banebrydende ideer. Han fik ideen til sin teori under en årelang rejse med ekspeditionsskibet ”Beagle”. Hvad synes Charles Darwins far om den tur?
Den amerikanske fysiker og nobelpristager Richard Feynman havde mange andre interesser end fysik. Han var en dygtig tegner og også ret musikalsk. Hvad spillede han blandt andet på?
Marie Curie fik ikke mindre end to Nobelpriser, en i fysik og en i kemi, først og fremmest for sit arbejde med radioaktivitet. Det har givet specielle problemer for senere forskere, der vil studere hendes notesbøger og laboratorierapporter – hvorfo
I 1633 blev den italienske astronom Galileo Galilei stillet for Inkvisitionens domstol fordi han i en bog havde skrevet, at Jorden ikke var universets centrum, men tværtimod bevægede sig rundt om Solen. Hvad var resultatet af retssagen?
Den engelske fysiker og matematiker Stephen Hawking regnes for at være en af verdens førende tænkere – og det på trods af et alvorligt handicap. Hvilket?
Den engelske fysiker Isaac Newton var engang ude for et uheld, der gjorde, at notater om 20 års eksperimenter gik tabt. Hvad skete der?
Den engelske antropolog og arkæolog Mary Leakey var en af verdens førende kapaciteter på sit felt. Hun fandt blandt andet…?
Den østrigske zoolog Konrad Lorenz fik i 1973 Nobelprisen i biologi for sit arbejde med at studere dyrs adfærd. Lorenz forstod dyrenes sprog og signaler så godt, at han blandt andet…?
Den engelske primatolog Jane Goodall regnes for at være verdens førende ekspert i chimpanser. Da hun begyndte sine studier i 1960, brugte hun en teknik, der var meget kontroversiel på dette tidspunkt, og medførte meget kritik. Hvad var det?