Antikythera

Verdens første computer kunne forudsige måneformørkelser

I 2000 år lå en klump bronzetandhjul på Middelhavets bund. Nu har forskere rekonstrueret mekanismen og afsløret, at der var tale om verdens første computer.

24. juni 2015 af Morten Kjerside Poulsen

I år 1900 fandt græske svampedykkere et skibsvrag ud for den græske ø Antikythera. Blandt de ting som dykkeren førte op til overfladen var en klump bronze halvt indlejret i sten. Bronzen viste sig at indeholde en række tandhjul og blev døbt Antikythera-mekanismen.

Se forskernes rekonstruktion af Antikythera-mekanismen:

Bronzeklump var verdens første computer

Efter mere end 100 års undersøgelser, er forskerne nu sikre på, at bronzeklumpen var en del af en antik, analog beregner - verdens første computer - som kunne forudsige sol- og måneformørkelser.

Arkæologerne gætter på, at op mod 50 tandhjul af forskellige størrelser styrede tre store urskiver. Computeren stammer fra ca. 200 f.Kr. og er formentligt bygget af den græske matematiker Arkimedes.

Gemmer Antikythera-vraget mere end verdens første computer?

Antikythera-skibsvraget bliver stadig undersøgt af forskere, og nu tager de den specialdesignede dykkerdragt Exosuit i brug for at dykke dybere og længere. Tag med på undervandseventyr i vores artikel: