Inka mummy

Gådefuld mumie var offer for mord

Forskere har undersøgt en mumie, der i over 100 år har befundet sig i München. Den gådefulde mumie har vist sig at være en inkakvinde, som endte sine dage på brutal vis - og som efter sin død har været på en lang rejse.

I mere end 100 år har en gådefuld kvindemumie samlet støv på skiftende museer i den tyske by München. Ingen anede, hvor kvinden stammede fra, men blandt fagfolk gik mumien med de tykke fletninger for at være et moselig fra Dachauermosen nord for München.

Offer for mord

Men arkæologerne tog fejl: Forskere fra universitetet i München har nu undersøgt kvinden, og højst overraskende har det vist sig, at hun stammer fra Inkariget i Sydamerika, levede i perioden 1451-1642 og døde i en alder af 20 til 25 år. Ikke nok med at kvinden kom langvejsfra, hun døde også på brutal vis.

Skanningerne har afsløret, at hele den forreste del af kraniet er knust. Ifølge forskerne blev kvinden slået med en stump genstand med sådan en kraft, at pandebenet blev banket helt ind i hjernen.

Begravet i ørkenen

Efter sin død blev kvinden begravet et knastørt sted, formentlig i Atacamaørkenen ved Stillehavskysten i Chile, hvor liget tørrede ud og med tiden blev til en mumie.

Syg kvinde fik knust kraniet

Forskernes undersøgelser af mumien afslørede ikke alene et brutalt mord, men også at kvinden var dødeligt syg af en infektionslidelse.

Dna-analyser af vævet i tarmene viser, at kvinden led af infektionslidelsen Chagas’ sygdom, som overføres af en parasit. Forskerne har fundet spor efter parasitten i mumien og formoder, at kvinden har været syg i årevis.

Mumien er fra Chile

Den gådefulde mumie stammer formentlig fra Atacamaørkenen ved Stillehavskysten i Chile.