Mumier sladrer om gamle boligforhold

Mumiers hår afslører madvaner

Håret fra omkring 2000 år gamle mumier afslører, at wari kayan-folket i Sydmaerika spiste alt godt fra havet og derfor må have boet fast ved kysten.

En skare mumier har vist sig som en sand guldgrube af informationer om sydamerikanernes madvaner for omkring 2000 år siden.

Ved at studere mumiernes hår har forskere fra Arizona State University fået et indblik i, hvad menuen stod på for wari kayan-folket, som mumierne stammer fra. Det viser sig, at majs, bønner og alt godt fra havet var de vigtigste elementer i stenalderdiæten.

Mumier er uhyre velbevarede

Mumierne er fundet på wari kayan-gravpladsen i Paracas i den sydlige kystørken i Peru og er alle naturligt mumificerede i det knastørre klima.

Ligesom kroppene er håret uhyre velbevaret, og ved at isotopanalysere keratinet – et proteinstof, som udgør hovedbestanddelen af håret – kan forskerne finde ud af, hvad de enkelte personer fik at spise i månederne og ugerne, inden de døde.

De 14 individer, som forskerne har undersøgt, havde ifølge analyserne alle spist det samme i deres sidste levetid. Da fisk udgjorde en stor del af den daglige kost, mener forskerne, at de afdøde peruvianere var bofaste og holdt til ved kysten. Hidtil har arkæologerne ellers troet, at de bevægede sig frem og tilbage mellem kysten og Andesbjergene.

400 mumier sad oprejst i døds-pakker

På wari kayangravpladsen, som blev opdaget i 1927, har arkæologerne fundet over 400 mumier, som var begravet i hver sin kegleformede pakke. Den døde sad op og var hyllet i flere lag vævede tekstiler. Forskere har åbnet 149 af pakkerne indtil nu.

Over 400 mumier er blevet fundet i kegleformede pakker

Mumier og forsteninger sladrer om fortiden

Forskere kan afdække meget mere end kosten ved at trække proteiner og molekyler ud af mumier og forsteninger. Læs bl.a. om, hvordan T. rex' stamtræ blev kortlagt, i vores artikel:

Gravplads i Peru

Wari kayan-gravpladsen ligger i den sydlige kystørken i Peru.

De døde tilhører paracaskulturen, som eksisterede fra cirka 600 f.Kr. til 200 e.Kr. og er opkaldt efter halvøen Paracas.