NB_u40 antikythera

Skatkammer udforsket i forhistorisk skibsvrag

Det overdådige Antikythera-skibsvrag gemmer på hemmeligheder fra det ældgamle Grækenland. Nu har forskere fundet endnu en stor last med gamle skatte i vraget.

1. oktober 2015 af Rikke Jeppesen

55 meter under havets overflade ud for den græske ø Antikythera gemmer sig en tidslomme til det gamle Grækenlands overklasse i et ældgammelt skibsvrag, fra dengang Grækenland var en del af Romerriget.

En undersøisk mission har nu ført arkæologer til endnu flere af skibets skjulte skatte. De har i denne omgang fundet mere end 50 værdigenstande, som bl.a. tæller et armlæn af bronze, fornemt glas og keramik, en brik fra et oldgammelt brætspil og stykker fra en fløjte af ben.

Verdens ældste computer

Det overdådige græske fartøj sank for mere end 2000 år siden ud for den ægæiske ø Antikythera, som vraget derfor er opkaldt efter. Det var græske fiskere, der i år 1900 fandt skibet på havets bund, og siden da har ærkæologer fundet et væld af værdigenstande i skroget.

Skulpturer af bronze og marmor og fornemme møbler vidner om, at overklassen i det gamle Grækenland levede godt, mener forskere. Et af de mest kendte fund fra skibet er et mærkeligt ur-lignende instrument, som nogle ynder at kalder verdens ældste computer.

Flere hemmeligheder

Forskerholdet bag skattejagten fortæller, at skibets dyre last stammer fra det, der nu er Syrien, Libanon, Tyrkiet og nogle af de græske øer. Arkæologer har renset de nye fund og skabt 3D-modeller af dem, og analyserer fortsat skattene for at finde oldtids-DNA eller rester af mad, parfume eller medicin, som de kan identificere. De mener, at det luksuriøse skib gemmer på mange flere uopdagede hemmeligheder i levn fra statuer, passagerer og luksusvarer.

Du kan læse mere om, hvilke teknologier forskerne bruger her: