Stone Henge Closeup

Detektivarbejde løser Stonehenge-gåde

Analyser afslører, hvor stenene i det 5000 år gamle Stonehenge er udhugget.

11. juni 2012

Knap 5000 år efter at Stonehenge blev opført, er det omsider lykkedes forskerne at knække en af de store gåder om det verdensberømte monument i Wiltshire i Sydengland: Hvorfra stammer de sten, de såkaldte bluestones – en blålig, vulkansk stenart – som danner den inderste cirkel i det rituelle stenalderanlæg?

Efter et ihærdigt detektivarbejde kan geologerne Robert Ixer fra University of Leicester og Richard Bevins fra National Museum Wales nu udpege et klippelag ved navn Craig Rhos-y-Felin nær Pont Saeson i det sydvestlige Wales som det sted, hvor i hvert fald nogle af de mægtige sten stammer fra.

Forskerne brugte såkaldt laser-massespektrometri – en teknik, der både analyserer stenens kemiske sammensætning og de mikrobiologiske livsformer, som var til stede, da den blev dannet. Analysen påviste et perfekt match mellem de store bluestones i Stonehenge og det 70 meter lange klippelag Craig Rhos-y-Felin.

Dermed er det for første gang lykkedes at knytte de blå sten til et nøjagtigt sted, men gennembruddet rejser et lige så stort spørgsmål, som det besvarer. Hidtil har forskerne ment, at stenene blev hentet i Preseli Hills i Wales.

Herfra har det været muligt at sejle dem på flåder via Briston Channel og op ad floden Avon til Wiltshire. Men Pont Saeson, som forskerne nu har udpeget som bluestonekilden, ligger i lavlandet nord for Preseli Hills, og herfra er vejen til Wiltshire brolagt med langt større forhindringer. Hvordan stenaldermenneskene overvandt dem, er en ny gåde for forskerne.

Craig Rhos-y-Felin

Klippeblokke blev slæbt 250 km

De store sten i Stonehenge stammer fra Pont Saeson 250 km fra monumentet. Stenaldermenneskene måtte enten sejle dem på primitive flåder rundt om pynten St David’s Head, hvor farvandet er særdeles lumsk, eller slæbe dem over de mere end 500 m høje Preseli Hills. Begge dele er en næsten overmenneskelig bedrift.