Skeleton of young boy

Stonehenge tiltrak pilgrimme fra Middelhavsområdet

En teenagedreng, der døde for 3550 år siden og blev begravet i Boscombe Down, tre kilometer fra Stonehenge i England, voksede op i nærheden af Middelhavet.

28. februar 2011

Det mener den engelske professor Jane Evans fra British Geological Survey på baggrund af analyser af drengens tænder. Det er tændernes emalje, Jane Evans har kigget på. Og det viser sig, at emaljen indeholder spor af ilt og strontium, der findes i forskellige versioner, såkaldte isotoper. Disse isotoper sladrer om, hvor en person er vokset op, da emaljen dannes i de første leveår og lagrer en kemisk “rapport” om det miljø, barnet har levet i. Ved at måle niveauforskellen mellem iltisotoperne O-16 og O-18 kan forskerne sige, at drengen har levet i et relativt varmt klima.

amber necklace

Ud fra iltisotoperne alene kan det ikke 100 procent sikkert udelukkes, at drengen voksede op i England. Men sammenholdt med forholdet mellem to strontiumisotoper er beviserne fældende. Specifikt peger de i retning af Den Iberiske Halvø. Mange klipper indeholder nemlig små mængder strontium, og forholdet mellem de to isotoper i tandemaljen er det samme, som man typisk finder i klipper i netop dette område.

Hvordan drengen kom til Storbritannien, har forskerne endnu ikke noget bud på.