volcano rock

Vulkanudbrud stod bag brutal masseudryddelse

Geologer finder svaret på, hvorfor dinosaurernes forfædre blev udslettet.

28. august 2013

Bakterier, meteorer eller voldsomme vulkanudbrud? Forskerne har haft mange bud på, hvorfor over halvdelen af alle arter forsvandt for 200 mio. år siden. Hændelsen tog bl.a. livet af de fleste archosaurer, som vor tids fugle og krokodiller nedstammer fra, og overlod scenen til dinosaurerne.

Vulkan var synderen

Nu fastslår amerikanske og marokkanske palæontologer og geologer, at vulkanudbrud i forbindelse med opbruddet af superkontinentet Pangæa var synderen. Med nye dateringsmetoder har forskerne analyseret lavasten fra Nordafrika til New Jersey. Klipperne fortæller, at voldsomme vulkanudbrud i Marokko for 201.564.000 år siden skete omtrent samtidigt med, at en masse dyr og planter forsvandt for altid.

Global opvarmning

Usikkerheden i beregningen er på 20.000 til 30.000 år, og det er i geologisk sammenhæng så godt som ingenting. Forskernes teori er, at de store mængder af CO2, som vulkanerne sendte ud i atmosfæren, skabte en global opvarmning, som mange dyr og planter bukkede under for.