Bor Jordbær

Bor: Det sky grundstof

Bor, grundstof nummer 5 i det periodiske system, er et "sky" grundstof, som dog er nødvendigt for alle planter.

18. december 2014 af Lars Thomas

Navn: Bor – efter arabisk boraq (borax, en almindelig naturlig borforbindelse) Atomnummer: 5 Kemisk symbol: B

Bor er et mørkt pulver. Fysisk set er det en overraskelse, at bor overhovedet eksisterer, fordi der tilsyneladende ikke findes nogen måde det kan blive dannet på i en stjerne.

Det findes ikke isoleret i naturen, men "gemmer sig" i talrige forbindelser med andre stoffer.

Bor er et essentielt stof for alle planter, da det indgår som byggesten i cellevæggene - derfor tilsætter man det i vid udstrækning til gødning. Desuden har bor-forbindelser har mange forskellige industrielle formål.

Læs mere om det periodiske system.

Bor: Hårdt som diamant - blødt som silke

Bornitrid er næsten lige så hårdt og skinnende som diamant. I grov udgave bruges det som industrielt slibemiddel. I meget finkornet udgave bruges det som tilsætningsstof til pudder, der bliver særligt skinnende og silkeagtigt.

En anden bor-forbindelse, triethylbor, er et letantændeligt stof, der har været brugt til at antænde raketmotorer på Nasas Saturn V-raketter.

Video: Bor på scenen