nb_u41 Toyota brintbil

Brint: Universets mest udbredte grundstof

Brint er universets mest udbredte grundstof, der spås stor betydning fremtidens energiforsyning.

13. november 2014 af Lars Thomas og Anders Bruun

Navn: Brint - efter dansk brænde Atomnummer: 1 Kemisk symbol: H

Brint er en farveløs og lugtløs brændbar gas og universets mest udbredte grundstof. Det anslås at omkring 88 % af alle atomer i universet er brintatomer.

Brint er et meget simpelt stof, uden specielt særprægede egenskaber, men i kombination med andre grundstoffer kan det danne meget mærkelige kemiske forbindelser.

Den mest specielle er H2O (vand), som burde være en gasart ved stuetemperatur, og som i modsætning til de fleste andre stoffer udvider sig, når den fryser. Det skyldes særlige kemiske bindinger mellem brintatomerne i vandmolekylerne, som får dem til at fylde mere i kold tilstand.

Læs mere om det periodiske system.

Hvad bruges brint til?

Brint har gennem mange år været brugt i industrien, til raketmotorer, ballontransport og lignende. Men brint kan i fremtiden komme til at spille en langt større rolle for fx energiforsyningen.

Det skyldes brints evne til at bære energi. Gennem elektrolyse kan man spalte vand til brint og ilt ved at tilføre energi i form af elektricitet. Derved oplagrer man energien fra elektriciteten i brintmolekylerne.

Men den energi kan også frigives igen i fx brændselsceller, hvor brint omdannes til vand og elektricitet. Det princip kan fx udnyttes i brintbiler.

Se videoklip om brint

Læs mere om det periodiske system.