Grundstoffer

Jordens grundstoffer

Jordens grundstoffer er kemiske byggeklodser, og med dem kan man bygge alt. Få mere at vide i tekst og video om 24 af vores fantastiske grundstoffer.

20. november 2014

Vi har samlet 24 fantastiske grundstoffer på denne side, så her kan du gå på opdagelse i guld, sølv, bor, neon og 20 andre grundstoffer.

Hvad består grundstoffer af?

Et grundstof består af én slags atomer. Et atom er den mindste kendte del af et grundstof, der stadig har grundstoffets egenskaber.

Niels Bohr fremsatte i 1913 sin atomteori, der beskrev, at et atom består af en kerne, der indeholder en eller flere protoner. Kernen indeholder ofte også en eller flere neutroner. Antallet af protoner og neutroner afgør atomets vægt, og grundstofferne er nummereret efter, hvor mange protoner der er i atomets kerne. Det kaldes også grundstoffets atomnummer.

Elektroner i grundstoffer

Rundt om kernen er der et antal elektronskaller - eller orbitaler - der organiserer elektronerne. I den inderste skal er der 'plads' til to elektroner, og i de ydre skaller kan der være op til otte.

Når den yderste skal er fyldt op med otte elektroner, er der tale om et meget stabilt grundstof, der nødigt reagerer med andre grundstoffer. Ædelgasser har en fuld yderste elektronskal og er dermed meget stabile.

Niels Bohrs atomteori er stadig gældende i dag - dog opfatter vi nu ikke elektronerne i et atom som organiseret i skaller, men snarere som en slags vibrerende elektron-sky.

Læs mere om grundstoffer

Grundstofferne er organiseret i det periodiske system, der giver et overblik over atomernes kemiske og fysiske egenskaber.