korteste tid

Fysikere måler verdens korteste tidsinterval

Ved hjælp af helium-atomer og lasere er det lykkedes forskere at måle et vanvittigt kort tidsinterval. Håbet er, at det kan gøre vores computere meget bedre.

16. november 2016 af Babak Arvanaghi

Et zeptosekund.

Så kort er det tidsinterval, som forskere fra Max Planck Instituttet og Ludwig-Maximilians Universität i Tyskland har registreret.

Det svarer til en billiontedel af en milliardtedel af et sekund – det korteste tidsinterval, der nogensinde er blevet målt.

>>Tag med Illustreret Videnskab til fysikernes højborg CERN

Einstein havde ret

Ved hjælp af en nye teknologi, der gør det muligt at se så korte tidsintervaller, er det lykkedes forskerholdet at observere et elektron forlade sit atom. Det første bevis på, at Einsteins teori om den fotoelektriske effekt er sand.

Forskerne nåede frem til deres resultat ved at pege forskellige lasere mod et helium-atom. Når fotonen fra lyset rammer atomet, forlader en elektron atomet, og det er den effekt, forskerne har målt.

Valget faldt på helium-atomer, fordi de har to elektroner. Det gør det nemt for forskerne at måle, hvordan atomet reagerer på fotonen.

Giver vanvittige computere

Forskningen er et vigtigt led i forståelsen af atomers opførsel på et kvantemekanisk niveau, og hvordan elektroner opfører sig, når de ikke er bundet til et atom.

En forståelse, der kan lede ud i bedre kvantecomputere – computere, som er kraftigere og væsentligt mere avancerede end vores nutidige computere.