Hvordan kan lyset bremses?

I har skrevet, at lysets hastighed altid er konstant. Alligevel er det lykkedes fysikerne at bremse lyset. Hvordan hænger de to ting sammen?

Lysets hastighed er ganske rigtigt konstant knap 300.000 kilometer/sekund. Den hastighed har det også i praksis i det tomme rum. Men når en lyspartikel (foton) passerer igennem et materiale, vil fotonen gang på gang blive absorberet af elektronskyen omkring atomkernerne og genudsendt med en mikroskopisk tidsforsinkelse, uden at lysets hastighed som sådan er blevet mindre. Man kan sammenligne situationen med soldater, der står på en række med 50 meter imellem sig. Den første råber nu “angrib” til den næste, der råber det videre. På den måde er beskeden lang tid om at komme fra den ene ende af rækken til den anden, uden at lydens hastighed derved er blevet lavere. Som mål for et materiales evne til at forsinke lyset bruges brydningsindeks. Galliumfosfid har med 3,5 det højeste indeks blandt almindelige materialer, men fysikerne har i tidens løb skabt stoffer med specielle egenskaber. Da Lene Hau bremsede lyset til 17 meter i sekundet, skete det således ved hjælp af en ultrakold sky af natriumatomer.