Hvorfor bremser man lyset?

For nogle år siden lykkedes det at bremse lyset. Men hvad kan man bruge det til?

1. september 2009

Fysikeren Lene Hau, som var den forsker, der bremsede lyset, har for nylig vist, at det stillestående lys kan formes og imprægneres med information, inden det sendes ud i et lyslederkabel. På den måde kan man hurtigere og billigere overføre information. En anden meget lovende anvendelse er i fremtidens ultrahurtige kvantecomputere, hvor “langsomt lys” er meget velegnet til at fastholde kvantetilstande. Den mest eksotiske anvendelse er udtænkt af Ronald Mallett, teoretisk fysiker ved Connecticut University. Han har fremsat den teori, at en cirkulerende stråle af lys, der bevæger sig med sneglehastighed, kan sende partikler frem og tilbage i tiden. Almindeligt lys skulle også kunne gøre det, men effekten er omvendt proportional med lysets hastighed. Da Lene Haus teknik gør lyset op til flere hundrede millioner gange langsommere, er det tilsvarende mere effektivt. Ronald Mallett vil i den kommende tid forsøge at bevise sin teori i praksis.