Lanse prikker hul i lydmuren

Overlydsbrag splittes op i svagere lydbølger

1. september 2009

Braget fra et fly, der flyver med overlydshastighed, kan være øredøvende. Derfor er det som hovedregel forbudt at bryde lydmuren over land. Men nu er teknikere fra NASA og Gulfstream Aerospace i fuld gang med at udvikle en teknisk anordning til overlydsflyene, som ifølge ingeniørernes beregninger skulle kunne reducere de ubehagelige overlydsbrag markant. Chokbølgerne opstår, når et fly nærmer sig den såkaldte Mach 1, hvilket svarer til, at flyet skyder en fart på ca. 1200 km/t. ved havniveau. Hidtil har overlydsfly skabt voldsomme brag, som er i stand til at knuse ruder eller få huse til at ryste og slå revner. Den tekniske anordning, Quiet Spike, er en syv meter lang lanse af komposit materialer, og foreløbig er lansen blevet testet på NASA Drydens F-15B-fly med stor succes. Målinger viste, at lansen splitter chokbølgen af lyd, som opstår foran flyet, op i mindre chokbølger. Lydbølgerne bevæger sig parallelt ned gennem atmosfæren, og de giver hver især meget mindre lyd fra sig, når de når ned til Jordens overflade. Lansen vejer kun 200 kg og er fleksibel – den kan nemlig trækkes ind, når flyet bevæger sig med lave hastigheder. Dermed undgår man turbulens og øget luftmodstand. Opfindelsen kan betyde et snarligt comeback for civile overlydsfly, i første omgang i form af private supersoniske fly til travle og velhavende forretningsfolk.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

FÅ ILLUSTRERET VIDENSKABS NYHEDSBREV

Du får dit gratis særtillæg, Vores Ekstreme Hjerne, til download, straks du har tilmeldt dig nyhedsbrevet.

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: