Hvad er tyngdekraft?

Alle ting tiltrækker andre ting. Men hvordan opstår tyngdekraften egentlig?

1. september 2009

Tyngdekraften er stadig den naturkraft, der er omgærdet med størst mystik, og videnskaben ved dybest set ikke, hvorfor alle ting tiltrækker hinanden. Man har ikke fun-det en partikel, som overfører kraften, på samme måde som eksempelvis fotoner overfører lys. Et muligt bud kan man finde inden for superstrengteorien, hvor universet opfattes som en tredimensional membran i et 10- eller 11-dimensionalt hyperrum. Her består tyngdekraften af lukkede superstrenge i stil med elastikker, der kan bevæge sig ind og ud af membran-universet og påvirke det almindelige stof, som er klæbet fast til membranen. Det lyder syret, men forskerne mener faktisk, at teorien kan testes ved hjælp af målinger. Er den korrekt, skulle det punkt i Månens banekurve, der er tættest på Jorden, flytte sig med en billiontedel af en grad mere pr. omløb, end relativitetsteorien forudsiger. Og det vil man formentlig kunne måle i løbet af nogle år.