Sir Isaac Newton - Seeman

Newton-værk solgt på auktion for 26 millioner

En førsteudgave af Isaac Newtons hovedværk Principia Mathematica solgt på auktion i New York som verdens dyreste videnskabelige værk

3. januar 2017 af Emil Maischnack Jensen

En førsteudgave af Isaac Newtons hovedværk, Principia, er blevet solgt som det dyreste trykte videnskabelig værk nogensinde.

3,7 millioner dollars - mere end 26 millioner kroner - lød hammerslaget for den gedeskindsindbundne bog hos auktionshuset Christies i New York.

Cirka tre gange den forventede værdi.

Lille bog der ændrede verden

I Principia - eller Philosophiae Naturalis Principia Mathematica, der er bogens fulde navn, fremlagde Newton for første gang sine love om blandt andet tyngdekraften og legemers bevægelse.

Værket udkom den 5. Juli 1687 og er hyldet som et af de vigtigste videnskabelige værker nogensinde.

Blandt andet kaldte Albert Einstein bogen for “det største intellektuelle skridt, en enkelt mand har taget”.

Formulerede tyngdeloven

Den engelske astronom, matematiker og fysiker Isaac Newton levede fra 1643-1727 og er generelt betragtet som en af historiens vigtigste videnskabsmænd.

Han står bag adskillige af de fysiske love, der i dag er hjørnesten i fysikken, og er formentlig mest kendt fra myten om, hvordan et faldende æble - der måske, måske ikke ramte ham i hovedet - inspirerede ham til at formulere tyngdeloven.

Anonym køber - og sælger

Det er kun anden gang på 47 år, at nogen har solgt en førsteudgave af Principia.

En version, der var blevet foræret til Kong James den 2., blev solgt i 2013 for 2,5 millioner dollars.

Den videbegærlige - og rige - køber såvel som sælgeren har valgt at være anonyme.