Papirfly

Sådan laver du det perfekte papirfly

Med en smule viden og tricks kan dine papirfly blive endnu bedre og sjovere. Vi guider dig til det ultimative papirfly.

23. oktober 2017 af Anders Bruun

Noget af det gode ved papirfly er, at det er nemt at komme igang med, men der er samtidig endeløse muligheder for optimering og nørderi for dem, der vil bygge mere avancerede fly, der flyver længere og hurtigere.

Nye papirflys-byggere kan starte her. Er du øvet, kan du evt. springe ned i artiklen, hvor vi giver eksempler på mere avancerede modeller.

1. Hvorfor flyver et papirfly overhovedet?

Det gør det basalt set af de samme grunde som et rigtigt fly, så vi starter med lidt grundlæggende aerodynamik, som er god at kende til, når du folder dine papirfly.

Der er grundlæggende fire kræfter, der påvirker et fly - og et papirfly - i luften: Opdrift, trækkraft, modstand og tyngdekraft.

Opdrift

Opdrift er den kraft, der holder flyet i luften, og uden den ville flyet ikke kunne lette. Der er to modeller, der illustrerer opdrift:

Bernoulli-princippet (Opkaldt efter den schweiziske fysiker Daniel Bernouille). Set fra siden er en flyvinge ikke flad, men derimod kurvet. Formen er designet til at skabe opdrift, og det sker efter Bernoullis princip: For at forstå det, må vi først lære, at luft sædvanligvis presser lige meget på alle sider af et objekt.

Når et fly flyver fremad, bliver luften splittet op, når den rammer forreste kant af vingen, og den samles igen ved den bageste kant.

Profilen på vingen gør, at luften bevæger sig længere over vingen end under, men i det samme tidsrum - luften over vingen bevæger sig altså hurtigere.

Når luften på den måde får mere fart på, bliver det tryk, den leverer på vingen mindre. Da lufttrykket på oversiden af vingen er mindre end lufttrykket under vingen, skabes opdrift. Det kaldes Bernoullis princip.

Opdrift ifølge Newton En anden måde at forklare opdrift på, er ved hjælp af Newtons 3. lov: For hver aktion er der en ligeså stor, og modsat, reaktion.

Newtonsk opdrift afhænger af vinklen på vingen - eller “angrebsvinklen”. Hvis den forreste kant af vingen er drejet opad, kan den indkommende luft ramme vingen på undersiden. Luften kastes nedad (aktion) og skubber vingen opad (reaktion) - resultatet er opdrift.

Tyngdekraft

Tyndekraften er den kraft, der gør at ting, vi kaster op i luften kommer tilbage, og det er tyngdekraften, der holder os på jorden. Tyngdekraftens virkning på et papirfly er altså modsat opdriften: Mens opdriften presser papirflyet op, trækker tyngdekraften modsat.

Så længe de to kræfter er lige store og modsat rettede, holder dit papirfly sig i luften.

Trækkraft

Trækkraften får dit papirfly til at bevæge sig fremad gennem luften. På et rigtigt fly skabes træk af propeller eller motorer, men med et papirfly skabes træk, når du kaster flyet i luften. Uden trækket kunne flyet ikke få opdrift.

Luftmodstand

Luftmodstanden trækker modsat og sænker flyets fart. Luftmodstand opstår, når luften, der passerer flyet, skaber friktion. Når flyet bevæger sig fremad må det skubbe luftmolekyler væk. Når luftmolekylerne mases rundt om flyet, støder det ind i andre luftmolekyler, og der opstår friktion - og luftmodstand - præcis som når man cykler i modvind.

De 4 kræfter på flyet virker modsat hinanden: Opdrift og trækkraft holder flyet i luften og i fart, mens tyngdekraften og luftmodstanden arbejder imod.

Underholdende og lærerig læsning for hele familien - 3 nr. af Illustreret Videnskab til 79,00. Klik her.

Tyngdekraften kan vi ikke stille noget op med, men vi kan forsøge at minimere luftmodstanden og øge trækkraft og opdrift. Det får et papirfly til at flyve godt.

2. Dit papirfly skal være stabilt

Vi ved, du er utålmodig, og om lidt kommer vi til selve flymodellerne. Men først lidt om stabilitet, for dit papirfly kan være nok så fint foldet; hvis det ikke er stabilt, vil papirflyet hurtigt styrte til jorden.

Omvendt, hvis dit fly er stabilt, kan det ofte selv kompensere for et dårligt kast eller et vindstød.

Man taler om tre former for stabilitet: Pitch, retning og spin.

Pitch-stabilitet

Pitch-stabilitet får papirflyet til at flyve fremad gennem luften i en jævn fart uden at dykke eller stige. Hvis flyets næse peger for meget opad, vil farten aftage, og hvis den peger nedad vil den stige.

Hvis stabiliteten skal være god, skal flyets tyngdepunkt ligge i et bestemt, meget lille område på cirka 1 cm på papirflyets skrog.

Ligger tyngdepunktet foran det område, dykker flyet, og ligger det bag det, vil flyet stalle.

Prøv at kaste papirflyet for at se, om det ligger stabilt. Placér evt. en papirclips i spidsen for at gøre den tungere, og flyt gradvist papirclipsen tilbage, indtil flyet ligger stabilt.

Stabilitetsområdet

Retningsstabilitet

En anden vigtig egenskab er retningsstabiliteten. Hvis den ikke er i orden, vil flyet trække mod venstre eller mod højre.

For at forbedre retningsstabiliteten, kan man folde finner på den bagerste del af flyet, som vil modvirke at flyet drejer til siden. Man kan også folde flyets vingespidser op eller ned.

Finner

Spinstabilitet

Den tredje form for stabilitet, du skal holde øje med, er spinstabilitet, som sikrer, at flyet enten bevæge sig i en ret linje eller i en rolig, konstant kurve. Er spinstabiliteten ikke i orden, vil flyet bevæge sig i en cirkel, der bliver stadig snævrere, hvorefter den styrter til jorden i en spiralbevægelse.

Problemet er almindeligt, men let at rette op på. Løsningen er, at betragte flyet fra spidsen, og så rette vingerne en anelse op, så de sammen med skroget danner en y-form. Og husk at vingerne skal være symmetriske.

Y-form

3. Generelle tips

Foldeteknik

Det er ekstremt vigtigt, at du folder dit papirfly præcist. Upræcise folder og bløde kanter kan forskubbe sig, så designet bliver upræcist og luftmodstanden øges.

Kanterne skal være helt skarpe, hvilket du bedst gør ved at presse med din tommelfingernegl eller måske en lineal, og trække imod dig selv langs folden. Det giver skarpe kanter og mere præcise fly.

Vælg det rigtige papir

Dit papirflys flyveegenskaber afhænger ikke mindst af det papir, du folder med. Og hvilket papir, der er bedst, afhænger også af, hvilken model, du bygger.

Generelt vil papir, der er for let mindske stabiliteten og gøre, at flyet ikke kan bære sig selv, mens for tungt papir eller pap får dit foldede mesterværk til at falde som en klud.

De fleste papirflys-entusiaster anbefaler almindeligt A4-papir i 80 grams-kvaliteten, hvilket svarer til standard printerpapir.

Du vil kunne minimere friktion ved at vælge en lidt blankere type papir, men det kan samtidig gå ud over stabiliten, da de forskellige dele af papiret holdes dårligere sammen.

4. Tre papirfly-modeller

Nu kommer vi så til modellerne.

Der er meget smag-og-behag over papirflys-konstruktion. Nogle sværger til de spidse, lanseformede, hurtige fly, andre til de brede, roligt svævende modeller, og atter andre til sindrigt foldede origami-agtige fly, der nærmest er naturtro miniaturer af jagerfly.

Det er sjovest at finde på sine egne fly, men ulempen er, at man ofte forfalder til at gøre som man altid har gjort. Men med ovenstående tip og råd, skulle der være mulighed for at optimere på de gode gamle modeller.

Hvis du alligevel har lyst til at prøve noget nyt, er her tre modeller - lige til at printe ud og folde:

1. Den nemme: Condor

Condor kan vi lide, fordi den har en meget fin opdrift ved roligt tempo og svæver fint gennem rummet. Download fly og instruktion

2. Den halv-nemme: Bullet

Ikke super stabil model, men meget hurtig. Strømlinet og pileagtigt fly, hvor nøjagtighed i folderne er vigtigt. Download fly og instruktion

3. Den avancerede: Stealth Wing

Avanceret design, men hvis du folder med omhu vil du blive belønnet med et fly, der leverer lange, bløde flyvninger. Kast flyet roligt og fra en vis højde. Download fly og instruktion

Modellerne er lånt fra sitet funpaperairplanes.com, hvor du finder mange flere modeller.

5. Verdens bedste papirfly

Afslutningsvis ser vi på et mesterværk.

Verdensrekorden i kast med papirfly er 64,14 meter, og den blev sat af den amerikanske quarterback Joe Ayoob i 2012. Flyet, han kastede, var konstrueret af John Collins, også kaldet The Paper Airplane Guy.

Her viser John Collins, hvordan han folder flyet:

Og dette videoklip viser Joe Ayoobs rekordflyvning:

Kan DU gøre det bedre?

Kilde: funpaperairplanes.com festabc.dk

Læs også

Måske er du interesseret i ...

FÅ ILLUSTRERET VIDENSKABS NYHEDSBREV

Du får dit gratis særtillæg, Vores Ekstreme Hjerne, til download, straks du har tilmeldt dig nyhedsbrevet.

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: