inside CERN

CERN-forskere fanger antibrint

Ved big bang blev der skabt lige meget stof og antistof, men i dag er der kun stof tilbage i universet. Det har fysikerne svært ved at forklare, men nu er de kommet et skridt nærmere. Forskere ved CERN har nemlig fanget antibrint i et magnetfelt, så de kan studere antistoffets natur på nærmeste hold.

11. april 2011 af Henrik Bendix

Fysikere ved det europæiske forskningscenter CERN i Schweiz har formået at skabe og indfange antibrint. Og selv om det kun drejer sig om 38 antiatomer, der blev fastholdt i sølle 172 millisekunder, er det alligevel noget af en sensation. Antiatomer er nemlig uhyre vanskelige at tæmme, for de forsvinder i samme splitsekund, de kommer i kontakt med normalt stof.

Når antistoffet er under kontrol, bliver det muligt at studere, hvordan det opfører sig. Forskerne vil meget gerne sammenligne antibrinten med almindelig brint for at se, om der er forskel på, hvordan atomer og antiatomer vekselvirker med fotoner.

“Hvis vi finder en forskel på brint og antibrint, betyder det, at vi har overset noget i den såkaldte standardmodel for, hvordan universet er skruet sammen,” siger Jeffrey Hangst, der leder forsøget ved CERN og samtidig er lektor i fysik ved Aarhus Universitet.

Naturen foretrak stof

Resultatet kan hjælpe fysikerne med at forstå, hvorfor alting omkring os består af stof, og der stort set ikke observeres antistof i naturen. Det er nemlig lidt af et mysterium, for egentlig burde der være lige meget stof og antistof. Af en eller anden grund har naturen foretrukket stof frem for antistof.

“Man kan ikke forklare den asymmetri,” fortæller Jeffrey Hangst. “Der er ingen modeller, der peger i den rigtige retning, så man bliver nødt til at prøve sig frem og se, hvad der sker. Vi leder efter ny fysik – ting, som ingen har tænkt på før,” siger han.

Antibrint er det mest simple anti-atom. Hvor et almindeligt brintatom består af en elektron bundet til en proton, er antibrint en positron – elektronens antipartikel – bundet til en antiproton.

Positroner udsendes ved visse former for radioaktivt henfald, og antiprotoner kan skabes, når protoner tilføres energi i en partikelaccelerator og derefter kolliderer med metal. Det er efterhånden blevet ren rutine at fremskaffe antiprotoner og positroner, men det er straks sværere at kombinere dem til antibrint og ikke mindst at fastholde antiatomerne.