Er atomer fyldt med ingenting?

Hvis atomerne er verdens mindste byggesten, hvad er der så mellem atomets kerne og elektronerne? Findes der partikler, som er endnu mindre?

Selv om det næppe ville være god markedsføring, kunne enhver butik uden at lyve klistre følgende tekst på alle varer: “Dette produkt består af 99,999999999999 procent ingenting”. For i modsætning til hvad vores umiddelbare iagttagelser fortæller os, er stof ikke en kontinuerlig substans. Stof er opbygget af fundamentale enheder ved navn atomer. Navnet kommer fra det græske ord “atomos”, som betyder det udelelige, selv om vi længe har vidst, at atomer ikke er udelelige. I 1897 opdagede den engelske fysiker J.J. Thomson elektronen, en negativt elektrisk ladet partikel, der indgår i alle atomer. Og i 1911 viste Rutherford, at atomet har en positivt ladet kerne, hvor næsten hele dets masse er koncentreret, faktisk så koncentreret, at atomkernen kun fylder en milliarddel af en millondel af hele atomet. Atomkernen indeholder to slags partikler, nemlig de positivt ladede protoner og de neutrale neutroner. Men vi lærer hele tiden nyt om stoffers mindste bestanddele. Fysikerne henter især deres viden i kæmpestore partikelacceleratorer som den i forskningscenteret CERN i Schweiz. Her har man skabt over 200 forskellige partikler, der er mindre end atomer. Nu ved vi, at selv protoner og neutroner faktisk ikke er elementære, men består af endnu mindre partikler, kvarker. Som man ser på det i dag, er det faktisk kun kvarker, elektroner og en tredje partikel ved navn neutrinoer, der er rigtige elementarpartikler. Under alle omstændigheder er det ikke helt forkert at sige, at atomer næsten udelukkende består af tomt rum eller “ingenting”.