Neutrinodetektoren MINERVA

Forskere sender besked gennem 240 m klippe

Ny metode lader fysikere sende budskaber til svært tilgængelige steder ved hjælp af elementarpartikler.

Send en sms til besætningen på en ubåd på havets bund eller til en base på den fjerne side af Månen. Ved at benytte neutrinoer som sendebud har amerikanske fysikere sprængt rammerne for, hvor det går an at sende beskeder til.

Neutrinoer bringer budskabet

Forskerne fra University of Rochester og North Carolina State University i USA har haft held med at sende en kort besked fra en partikelaccelerator tværs gennem 240 meter klippegrund til en fem tons tung detektor. Neutrinoerne transporterede ordet “neutrino”. De flygtige partikler er aldrig tidligere blevet benyttet til at kommunikere med.

Neutrinoer vekselvirker næsten aldrig med andre partikler, og derfor kan de fare gennem hele jordkloden uden at blive stoppet. Flygtigheden gør dem imidlertid også svære at opfange, og forskerne skulle derfor bruge mange milliarder neutrinoer for at overføre de 92 såkaldte bit (et binært ciffer), som ordet “neutrino” kom til at fylde.

Neutrinoer kan nå steder, som ellers er umulige at nå

Kun én ud af hver 10 milliarder neutrinoer, der blev sendt afsted fra acceleratoren, blev indfanget af detektoren. Men det var nok til at sikre, at budskabet blev overført med en hastighed på en bit pr. ti sekunder.

Det smarte ved denne form for kommunikation er, at neutrinoerne kan nå frem til steder, som det er umuligt at nå gennem kabler, mobile netværk eller satellitter. Før forskerne kan sende beskeder over længere afstande, kræves dog langt kraftigere neutrinostråler, end vi er i stand til at frembringe i dag selv med tonstungt udstyr. En praktisk anvendelse ligger stadig langt ude i fremtiden.

Ordbogen: Neutrino

En elementarpartikel, ­dvs. en partikel, der ikke kan deles i mindre bestanddele. En neutrino er en af naturens mindste byggesten.