Japanese accelerator

Hidtil ukendt partikel fundet

Fysikerne gjorde en vigtig opdagelse ved et rent tilfælde.

Partikelforskere finder ny subatomar

Et kinesisk og et japansk forskerhold har uafhængigt af hinanden fundet en ny subatomar partikel, som har fået navnet Zc(3900).

En subatomar partikel er mindre end et atom. Partiklen blev fundet af partikelforskere, som arbejder med atomacceleratorer, der imiterer forholdene i universet lige efter big bang. Ved voldsomme sammenstød opløses atomernes elementer i deres mindre bestanddele.

Fundet ved et tilfælde

Opdagelsen af den nye partikel blev gjort ved et tilfælde, da fysikerne studerede en anden subatomar partikel, hvis egenskaber har mystificeret forskerne, siden den blev opdaget i 2005.

Ved at støde elektroner og positroner sammen producerede de to forskerhold store mængder af partiklen, som kun eksisterer i 10-23 sekund, før den henfalder.

Kurven over forsøgsdataene viste imidlertid en uventet bule, som forskerne mener afslører den hidtil ukendte partikel Zc(3900), en såkaldt hadron med fire kvarker. Partiklens eksistens er forudsagt i teorien, men aldrig tidligere påvist.

Hvad betyder fundet af Zc(3900)-partiklen?

Hvis den består af fire kvarker, har vi udvidet vores viden om organiseringen af stof i universet. Og selvom vi endnu ved uendeligt lidt, så bringer det os nærmere en forståelse af, hvordan universet opstod.

Kilde: Zhiqing Liu · Partikelfysiker ved det internationale Belle-eksperiment i Japan