International Linear Collider

Ny partikelaccelerator zoomer ind på Higgspartiklen

Jagten på viden om universets mindste byggesten fortsætter med et nyt anlæg, der skal tage over, hvor acceleratoren i Cern slap. Se her, hvordan den skal fungere.

Er du abonnent på Illustreret Videnskab kan du læse artiklen ved hjælp af knappen her:

Higgspartiklen skal nærstuderes

I 2012 lykkedes det endelig fysikerne at finde den: Higgspartiklen. Nu skal en ny partikelaccelerator føre opgaven videre og nærstudere partiklen, der er ansvarlig for at give alle andre partikler masse. International Linear Collider, ILC, skal sende elektroner og positroner på kollisionskurs fra hver sin ende af det 31 km lange anlæg.

Partiklerne pakkes tæt sammen med få nanometers afstand i bundter af ca. 20.000. Herefter accelereres de til nærlyshastighed og støder sammen. I sammenstødet skabes de nye partikler – blandt andet Higgspartiklen – som fysikerne gerne vil kigge nærmere på. Partiklerne opfanges af en detektor, som omgiver kollisionspunktet.

Planerne for, hvordan ILC og alt anlæggets udstyr skal konstrueres, er på plads. Nu mangler der at blive taget stilling til, hvor acceleratoren skal bygges.

Læs mere om International Linear Collider

I Illustreret Videnskab nr. 9 kan du læse mere om den nye partikelaccelerator, bl.a. hvorfor det er så vigtigt at få set nærmere på den fundne Higgspartikel.